2º
DIA
PRÓLOGU
El
txiga, mesmu, na kanbar di sol. El analiza ku kuidadu y el odja ma tudu staba
rai di diferenti. Pédra riba-l pédra, Ruínaspa tudu banda. Tudu rukutidu, bédju, ta kai di podri. Lisin un fortaléza,
más pa la un igreja, inda más pa la un otu …, un fortinhu, otu y otu inda.
Ka
ta da pa konta tudu. Es tudu é monumentus relijozu, militar, sivil. Tudu es ta
tistimunha ténpu, tudu es dja fóra di ténpu ki ténpu kria.
Nhu
Diogu Gomi fika spantadu y preokupadu. Lugar éra kel mesmu ki undi kinhentus
anu pa tras el txigaba: kel mesmu rubera, inbóra ku más poku agu ki kantu el
txigaba, pa purmeru bes; kel mesmu baia, kes mesmu ladera, kes mesmu rótxa, kel
mesmu sol, kel mesmu kentura, kel mesmu séu…
Mas
fórti diferénsa grandi! Kazinhas spadjadu pa tudu kau. Nbrétxin-nbrétxi prétu
ku mestisu ta toma banhu na agu mornu di baia. Piskadoris ta prôntia bóti pa
purmeru okupason di dia. Labradoris ta símia, ta planta y ta rega, mesmu ku ku
falta di agu.
Na
kel inportanti dia un di Maiu, dja ten kuazi kinhentus anu, kuandu, ku kalsa
ramangadu, “nu finka pé na areia finu di kel praia, na altura dizértu - Nhu
Diogu pensa na Nhu Ntóni -, fórti kusas staba rei di diferenti!”.
Barku
ki el ben na el – di es bes transformadu na brónzi y nãu ku karni y osu, sima
kinhentus anu antis – lansa féru, minutus dipôs, na un otu baia, ku un “platô” riba la, na undi Nhu Diogu, di
sertéza, el ta baba finka si kuartel jeneral.
“Asi –
e pensa – ta odjadu kenha,
di verdadi, é kapiton di baias: si ami ô, anton, si é Nhu Ntóni di Nóla…”.
Éra
na 1958. Sidadi kapital sa ta festejaba si purmeru sentenáriu. Nhu Diogu,
raprizentadu na un státua, - pamodi somenti gósi-li?, ki ingratidon tamanh! –
un óbra sen igual, skulpidu pa pa skultor Jaquim Correia, el foi skodjedu, o
midjór, foi un oférta di Exselénsia, Nhu Governador Craveiro Lopes pa el
pode tistimunha, pa tudu ténpu,
titularidadi di bais ki el própi el diskubri (otus algen ta fla mael atxa) na
kel un di Maiu di 1460, ki ka ta da pa skese.
“Nhu
Ntóni di Nóli pode fika ku siós”, nos omenajeadu pensa:
“ami N ka kulpadu di ser skodjedu; N
ka kulpadu, inda, si, dipôs di diskubérta di baias, nha karavéla txiga dipôs di
di-sel na pontu di partida., dja ki di-meu, trokadu béntu fórti, el bai pa
Asoris y so dipôs el bai txiga na Promontóriu di Sagris; N ka kulpadu si el é
stranjeru enkuantu mi é nasional; N ka kulpadu si, duranti txeu ténpu N foi skesidu
enkuantu el, ka ta da pa persebe, el foi nomeadu 1º kapiton, di Kapitania más
Grandi. Agóra gó, sinku séklu dipôs, N
bira verdaderu kapiton”.
Murgudjadu
na kel pensamentu profundu y distanti, Nhu Diogu, ki dja staba riba di un
pedestal, el spanta kuandu Visi-Prezidenti di Kanbra, Nhu Ermenegildo Ramos, na
diskursu di inaugurason di státua, móda un purtugês di verdadi, el saúda,
através di státua di Nhu Diogu,
“Tudu kenha ki Neptunu y
Marti obadise y es toma kaminhu di mar, ka sima oji, a-partir di riu Teju,
inportanti y pensativu, ku si agu linpu y azul, na un kruzeru, sima ‘Vera Cruz’
y ‘Santa Maria’, mas sin di Sagris, na
karavélas fraku y insuguru, nun konstanti konviti pa aventura, ta djobe, la pa
lonji, mistérius ki inda ka diskubridu, sen nunka inklina kabésa kansadu
trokadu di kalor tropikal, sen fika ségu ku brilhu di strélas, silensiozamenti babadu diantiti di beléza di kel mar sen midida…” (2).
“Ka
ten dúvida ninhun ma kes ilhéu-la es é intilijenti”, Diogu pensa. Ta faltaba es
poku pa es sérba purtugês, inda ki di sugunda klasi, y Padri António Vieira
staba ku tudu razon kandu, na 1652, na pasájen pa brazil, y pa através di karta
ki el skrebe pa si kunpanheru, Padri André Fernandes, el afirma:
“Na
Cidade Velha, N ben atxa klérigus y
kónegus, negrus sima alkatron, mas di tal manera sérius, otorizadus, sábius,
grandis múziku, rezervadus, karixadus, ki pode kauza invéja djuntu di ses
kunpanheru, na kes Katidral, la na Metrópoli”(3).
Nhu
Diogu konkorda, mas e alma preokupa: “si na kel ténpu, na séklu XVII, ki ta
fika la pa tras, kónegus negru di Cidade
Velha tenba tudu kes kualidadis la, gósi es pode xinti atrevimentu di kre
konpiti ku kenha ki diskubri-s, y mi, mi só, y ku pézu di bronzi ki forma nha
státua, Y ka sabi si …”
Na
kel-li, diskursu soléni di Nhu Visi-Prizidenti, di nobu txoma atenson di
omenajiadu:
“Nhu
purdua-nu, Nhu Diogu […], nos nos pekadu, si nu obriga-nho ben, más un otu bes,
pa es téra-dizértu. Pa nos, é li ki nhu ta fikaba midjór, ta dignifika, di ki
manera, es kalsada ki nómi di nho ta bem pristija y engrandise.
Di
li sin-si, ta dumina panorama ki ta fika dianti di es ‘platô’, komu protetor
fiel di es téra ki nu kre txeu, y ki nho ki diskubri pa nos, ku odju taan na
mar ki un dia enfitisa-nho, nhu ta panha na róstu briza frésku di mar, un
konviti tentador pa un marinheru korajozu ki tioxi ka ta skese kaminhu di mar,
kel mar ki ta inkarna tudu sonhus di nho!
Si
riba la undi nhu sta … na es lugar skodjedu y preparadu pa rasebe ken ki dja
grandi dja, sima nho, nha vós ka konsigi txiga - fórti poku sórti N ten -,
tanzoménus N ta spera ma el ta ser un orason di fé, un jéstu pikinóti mas xintidu
y trankadu na petu pa signifika tudu nos amor y tudu nos ruspetu pa nho!” (4)
-
Apôs, Nhu Ntóni di Nóli dja fronta, pamodi apezar di si nómi fika ligadu na
monti más altu di es baia (txomadu Piku-Ntóni), ken ki sa ta ben ser verdaderu
kapiton, gósi, é mi.
Palavras
di nos orador, mesmu ki éra so pa “da mantega”, ka dexa márjen pa dúvida.
Dias
ba ta pasa sen ninhun novidadi, un tras di otu, dipôs di movimentason di kel
stóriku dia 14 di Maiu di 1958. Sénpri na kel mesmu lugar, ta djobe pa orizonti
y ta matuta na ténpu, Nhu Diogu, pa un ladu, el fika kontenti pamodi el staba
na Sidadi Kapital; pa otu ladu el staba
diskontenti ku dikadénsia di kel otu
Sidadi antigu (ki dadu nómi di Cidade Velha), un lugar ki el kaba pa verifika ma staba transformadu
na un Rubera grandi, mas sen agu, diferenti di
kel ki el atxaba, kantu el txiga,
pa purmeru bes, na 1460.
Sobri
Cadamosto, si konkorenti na
diskubérta, nin el ka lenbra. Na verdadi, si realmenti Cadamosto antisipa-l kuatu anu na diskubérta, el ka preokupa ku es
diskubérta, okontráriu di el, Nhu Diogu. Alén di kel-li, el ka sa ta lenbraba,
o ka ta interesaba el lenbra di Vicente
Dias, un otu diskubridor ki alguns storiador ta fla ma txiga Kabuverdi na
1445.
Ta
matuta na situason di-sel ku di si kunpanheru italianu, Nhu Diogu diskóre na
ténpu y el komesa ta odja tudu, novamenti, sima na kes pumru dia, mes y anu ki
dja dura ki pasa, na komésu di sugundu metadi di séklu XV.
Na
verdadi, di famozu Promontório de Sagres,
dibaxu d’órden di korajozu Infanti D.
Henrique, na reinadu di D. Afonso V,
ki na altura éra rei di Portugal y di Algarvi, y di otus téra lá pa lonji,
alguns nau parti, na prokura di otus orizonti, pa frenti di Cabo Bojador.
Foi
dias longu di angústia, di sufrimentu, di speransa. Sakudidu pa brabura di
óndas di mar, disviadu pa forsa di korentis, perdedu na dumínius sen midida di divindadi
Neptunu, maltratadu pa runhésa di skorbutu, kastigadu pa falta di agu y di
alimentus adekuadu, alguns nau, dizusperadu, fika pa kaminhu. Ku Diogu foi
diferenti: el jura ma si nau, di fórma ninhun, ka ta voltaba pa Promontóriu di
partida sen odja “Fé y Inpériu” ta spadja na mundu.
Pristiju
y ónra di di Infante D. Henrique é
sagradu, ka ta brinkadu ku el, y, di fórma ninhun, ka ta sérba el ki ta
konprometeba benson di “Séu” y
projétus di diskubérta.
Kes
noti, kes txeu noti, di kel viájen rei di kunpridu, y pa kada dia ba ta fika pa
tras y na kada dia un sol nobu y un otu stréla brilha na orizonti. Ku speransa
sustedu, nau ba ta bai manenti pa frenti ti ki, di rapenti, na kel manhan di 1º
di Maiu di 1460, ki ka ta da pa skese, sonhu di Nhu Diogu, mas tanbe di
marinheru italianu, transforma na realidadi. Adimiradu y maravilhadu, es
diskubri …, midjór fladu, es odja, es atxa, es enkontra un nobu mundu y, ku
kel-li, sonhu realiza: “kel di da nobu mundu pa mundu”. Speransa dexa di ser fikson. É Diogu, el me,
ki dipôs di odja baias di Sul, djuntu ku si kunpanheru italianu, más tardi el
ta konta pa Martinho da Boémia:
“
Pamodi nha karavéla éra más rápidu ki kel di italianu, N txiga purmeru na un di
kes ilha undi N atxa areia branku; dja ki kel portu éra trankuilu, N lansa
ánkora, y Ntóni di Nóla fase omésmu. Imediatamenti N fla ma N kreba ser purmeru
ta finka pé na téra y si kontise, mas nu ka odja nihun sinal di algen, na kel
lugar. Nu da baia nómi di Santiagu [ki otus algen razolve txoma São Jacobo], y el mante nómi ki nu da-l,
ti dia di oji” (5).
Un monti d’anu dja pasaba y memória di Nhu Diogu dja sa
ta falhaba txeu.
E
ka sa ta lenbraba, pur isu, di kenha ki antisipa-l na diskubérta, sima Cadamosto ki txiga purmeru ki el, na
1456. Di ipótizi ma alguns negru vive na baia antis di el txiga, el ka sa
lenbraba, nin el ka obi ta fladu. Ma Diogo Afonso diskubri baias di Nórti lógu
dipôs di si aventura, el tinha alguns raminisénsia. Entritantu, di si ragrésu, di
mau ténpu ki obriga-l bai pa Asoris purmeru y so dipôs pa Promontório de Sagres - y
trokadu kel-li, Nhu Ntóni di Nóli anúnsia purmeru “axamentu di baias” y el kaba
pa rasebe, di prezenti, Kapitania más grandi y más riku di bai más tamanhu ki es tudu dos diskubri –
el sa ta rakordaba na tu pormenor.
Sen
rasentimentu, dja el skeseba di un konpléksu di txeu séklu – y modi k’al sérba si óki un stranjeru ta
promovidu na lugar di un nasional! -, Nhu Diogu, la di altu di pedestal
undi el staba, dipôs di el obi kel diskursu rei di inflamadu di Nhu Visi
Prizidenti di Kanbra, el xinti obrigadu fase un sugundu “diskubérta”, ka so di São Jacobo ki el konxe midjór, mas di
tudu konjuntu ki ta forma arkipélagu di morabéza, kér-dizer: S. Filipi, S. Djon,
Maias, Son-Kristóvon, Lhana y kes sinku otu ki ses nómi inda el ka prendeba
inda.
Kandu
Nhu Djogu txiga pa un sugundu diskubérta, na 1958, ka foi inútil nin un atu
izoladu. Juventudi baianu, kel di ónti y kel di oji, ku gana di konxe kurvas y
kóntra-kurvas di stória di ses povu, es da kónta di nisisidadi di torna entra
na “nau” pa un viájen di diskubérta di baias, “désdi kel purmeru óra ki komesa distinu
di nos tudu”, ti momentu atual ki el, juventudi, é, tanbe,
sujetu di es stória y, di es fórma,
viajanti, tanbe, di algun manera, désdi kel purmeru nau.
“Padás di kal kontinenti,
/ di kal kataklismu, / di kal simu ,/ di kal mistériu?../ (6), [Jorg
Barbosa koloka es purgunta pa el própi, kandu el disidi fase, el tanbe kel
purmeru viájen, através di si] “… baias perdedu / na me di mar, / skesedu
na un kantu di mundu / - ki óndas ta nbala, ta maltrata, / ta nbrasa
…”(7).
Instaladu
na “nau” ki ta lebaba el ti fin di tudu kes baia y ti fin di mundu si kazu da, Jorge Barbosa komesa ta skrebe diáriu di
Julinha. Entritantu, antis di komesa ku purmeru kapitlu, da-l gana di le un
pónta di kel útimu kapitlu di stória kontadu pa Palu di Djódja, na romansi Odju d’Agu:
“Es
stória ki nhos obi é sima un livru ki N skrebe y ki N dexa pa nhos ta lé. Ku
txeu pasaji, na poku létra, el é un padás di nha povu y di mi própi, midjór
óbra ki N skrebe y ki, nin pa mi, ka da pa persebe mutu dretu. Azágua riba di
azágua, noti riba-l noti, N ba ta skrebe ku létras di sangi y ku pónta di nha
kurason txeu stória di nha vida y di nha povu.
Na
mê di gritus di mudjeris prenha, di kriansas bandofadu y di soldadus
maltratadu, nha kurason fridu ba ta pinga, góta pa góta, es bokadu di stória
ki, na sinku azágua, sén bes kontadu, forma, finalmenti, un sinfonia
dizafinadu, pamodi rítimu bira diferenti, instrumentu muda di kórda, létra
perde sentidu. Y, so ku konta otu kusa y na otu konpasu, éra ramedi. Mas, mi
nha pérna dja bira fraku, nha vós dja
bira roku y, alendumás, nha sol dja sa ta ba ta kanba” (8).
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